ایران اسلامی

سه چیز موجب برتری است:۱-ایمان ۲-ایثار ۳-فداکاری

ایران اسلامی

سه چیز موجب برتری است:۱-ایمان ۲-ایثار ۳-فداکاری

السلام علیک یا باقر العلوم

بسم الله.........
به مناسبت سالروز شهادت امام باقر علیه السلام .........
هفتم ذیحجه سالروز شهادت پنجمین سپهر ولایت امام محمد باقر علیه السلام است .
وجود مقدس امام باقر علیه السلام بوستان با طراوت فضیلت بود. بوستان فضیلتی که در وجود مقدس امام باقر علیه السلام تجلی داشت چنان بود که تمام فضا و پهنه جامعه آن روز را عطرآگین کرده بود و همه مشتاقان معرفت بر خود فرض می دانستند که از دور و نزدیک به سوی مدینه بشتابند و با بهره گیری از محضر امام جان را با عطر بوستان فضیلت آن بزرگوار صفا دهند.
مورخان نوشته اند در روزگار امام باقر(ع ) هرکس به مدینه می آمده جاذبه الهی امام او را وادار می کرد در محضر پرفیض آن یگانه زمان حاضر شود و از بوستان معرفت و فضیلت امام گل هایی برچیند و به عنوان ره آورد سفر به برادران مسلمانش که در سرمین های دور زندگی می کردند هدیه کند. همین امر سبب شد که به تدریج در سراسر جهان اسلام آثار فضیلت و معرفت امام باقر(ع ) عیان شود و معارف ناب الهی دل مشتاقان اهل بیت را لبریز از صفا کند.
امام باقر(ع ) به علم الهی به عنوان اساس و عنایت فضایل انسانی توجه عمیقی نشان می دادند و پیوسته سعی می کردند جامعه اسلامی را با نور علم تابان و پرفروغ کنند. روش ها و تلاش های امام در زمینه گسترش علوم الهی چنان بود که به زودی پایه های دانش در جامعه اسلامی استحکام یافت و مقدمات تمدن عظیم اسلامی بنیاد نهاده شد. از نظر آن حضرت معرفت ناب و حقیقی به ذات اقدس خداوند در سایه علم تحقق پیدا می کند و حتی عبادت خدای تبارک و تعالی نیز زمانی ارزش واقعی می یابد که همراه با علم و معرفت الهی باشد. امام برای تبیین ارزش و نقش علم و معرفت در جامعه از یک سو عملا در این زمینه تلاش می کردند و از سوی دیگر با سخنان الهی خویش مسلمانان را برای فراگیری دانش و معرفت تشویق می فرمودند تا دیانت و معرفت به طور همگام در جامعه شکوفا شود. اما باقر(ع ) همواره با سیره و سخن خود مردم را به سوی علم و معنویت و فضیلت راهنمایی می کردند. سیره و سخنان امام درباره هدایت مردم به سوی فضیلت نه تنها موجب نشر و تعمیق معنویت در آن عصر شد بلکه این سخنان کتاب قطوری است که در همه زمان ها مشتاقان معنویت را سیراب کرده و فضیلت را در اعماق وجود انسان ها منتشر کرده است .
امام باقر(ع ) نه تنها در زمینه تبیین معارف دین و عرصه های علمی و اجتماعی و اخلاقی تلاش می کردند بلکه در عرصه مبارزات سیاسی نیز پیشگام بودند و با یک برنامه و حرکت بنیادی درصدد برآمدند از حقوق اهل بیت دفاع کنند و با ستمگری های امویان به طور اساسی مقابله کنند. گذشته از آنکه بیان معارف اصیل دین در حوزه سیاسی و اجتماعی به خودی خود مبارزه بنیادی با حاکمیت نامشروع امویان محسوب می شد و افشاگری های امام در این زمینه ضربه مهلکی بر پیکر حاکمیت اموی وارد می کرد ولی امام باقر(ع ) فراتر از این مرحله گام برمی داشتند و با روشی کارساز و موثر پایه های ستم بنی امیه را سست و لرزان می کردند. همین امر سبب شد امویان نسبت به آن حضرت حساس شوند و برای حفظ حاکمیت نامشروع خود امام باقر علیه السلام را ناجوانمردانه به شهادت برسانند.
سالروز شهادت امام باقر علیه السلام را به عموم مسلمانان به ویژه به شیعیان آن حضرت تسلیت می گوییم .

------------------------------------

سال روز شهادت امام باقر (ع)

شماره ارسال پیامک:

862 59 44 0938

-----------------------------------

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد